Muista pulttien kiristys renkaidenvaihdon jälkeen

07.04.2017

Vaihdoitpa kesärenkaat itse tai teetitpä työn rengasliikkeessä, vaihdon jälkeen vanteiden pultit pitää kiristää 100–200 kilometrin ajon jälkeen. Kiristää voi itsekin, mutta rengasliikkeessä kiristäminen osataan varmasti tehdä oikeaan momenttiin.

Varsinkin alumiinivanteiden jälkikiristäminen on tärkeää. Niiden  mutterit/pultit kiristetään aina käsin ja momenttiavaimella valmistajan antamaan momenttiin.

Tapio Ketonen vastaa Tuulilasin kysymyspalstalla kysymykseen alumiinivanteisten renkaiden pulttien kiristämisestä näin:

”Alumiinin huonoihin ominaisuuksiin kuuluu, että toisin kuin teräs se ei ole kimmoisa. Jos alumiinivanteen ja pyörännavan vastinlaipan väliin jää hiekkamurunen, murusen hankauduttua jauheena pois pyörän kiinnitys saattaa jäädä löysälle. Teräsvanteessa mutterien vastinpinnat ovat hieman koholla, ja vanteen materiaali joustaa aiheuttaen pultteihin jännityksen. Jännitys kompensoi mahdollisen väliin jääneen murusen poistumisen aikaansaaman löystymisen. Useimmiten väliin ei jää mitään, eikä jälkikiristystä tarvita, mutta koskaan ei voi tietää, miten juuri tällä kerralla on käynyt.”

Pultit kiristetään ristiin: yhden pultin kiristämisen jälkeen ei kiristetän sen viereistä pulttia, vaan pultti, joka on sitä vastapäätä. Viisipulttisella vanteella kiristetään joka toinen pultti.


Alumiinivanteissa voi olla erilaiset mutterit/pultit, jolloin varapyörää varten autossa on oltava mukana alkuperäiset mutterit/pultit

 

15.09.2017Turvalliset renkaat syyssateisiin
11.09.2017Renkaat ajetaan huomaamatta kehnoon kuntoon
21.08.2017Naiset hakevat rengastietoa asiantuntijalta, miehet netistä
11.06.2017Mistä on kesän hyvä automatka tehty?
12.04.2017Rengasalan teknisen foorumin lausunto hallituksen esitykseen tieliikennelaiksi
12.04.2017Rengasala suosittelee talvirenkaiden käyttämistä kelin ja kalenterin mukaan
07.04.2017Muista pulttien kiristys renkaidenvaihdon jälkeen
13.02.2017Valmistaudu leppoisaan lomamatkaan
10.01.2017Rengasfoorumi pureutuu talvirengaslainsäädäntöön
10.01.2017Raskaalle kalustolle vihdoin talvirengaspakko

Siirry arkistoon »