TPMS

TPMS on autoon asennettava rengaspaineiden valvontajärjestelmä, joka kertoo automaattisesti auton näytöllä, kun renkaan paine laskee. Järjestelmä on kehitetty, jotta ajoturvallisuutta saadaan parannettua, sillä väärä rengaspaine muun muassa pidentää jarrutusmatkaa.

TPMS jakaa mielipiteitä kuluttajien kesken, mutta Continental Rengas Oy:n tuotepäällikkö Jari Alopaeus on järjestelmän kannattaja. "Turvallisuushyötyjä ei voi liikaa korostaa.", hän sanoo. "TPMS huolehtii myös siitä, ettet aja renkaitasi rikki, etkä kuluta turhaa polttoainetta.", Alopaeus lisää. Muita etuja TPMS-järjestelmästä on se, että autoilija saa nopeasti tiedon rengaspaineiden ongelmasta ja pääsee korjaamaan vian, ilman että joutuu tarkistamaan paineita manuaalisesti.

Sekä suora että epäsuora TPMS integroidaan autoon valmistusvaiheessa. Suorassa TPMS:ssä anturit asennetaan jokaiseen renkaaseen erikseen. Anturit mittaavat renkaan lämpötilan ja paineet. Tiedot tuodaan kuskin tietoon auton näytön kautta. Epäsuora TPMS eroaa suorasta siinä, että siinä jo olemassa olevia ESP- ja ABS-antureita käytetään määrittämällä rengaspaine renkaiden pyörimisnopeuden perusteella.

TPMS ja kuluttaja
TPMS-anturien kustannukset liikkuvat noin 50 eurossa kappaleelta. Setin saa siis noin 200 eurolla. Asennus vaatii asiantuntijaa, sillä antureita ei voi asentaa itse. Samoin tulee huomioida, että kun TPMS-järjestelmä huomaa renkaissa jotain vikaa, tulee kuluttajan viedä auto korjaamolle. Järjestelmän teknologia vaatii ammattilaista työstämään sitä. 

EU:ssa myytävät, uudet tyyppihyväksytyt henkilö- ja asuntoautot on oltava varustettu TPMS:llä marraskuusta 2012 lähtien. Marraskuusta 2014 lähtien sääntö on koskenut myös EU:ssa ensirekisteröitäviä henkilö ja asuntoautoja. Suomi teki asiassa kuitenkin kansallisen poikkeuksen, eikä TPMS:n käyttö ole pakollista. "Kuluttajan tulee kuitenkin huomata, että mikäli autossa on ko. järjestelmä asennettuna, sitä ei saa kytkeä pois käytöstä.", Alopaeus muistuttaa.