RENGASTYYPIT

Vältä käyttämästä autossasi samanaikaisesti erimerkkisiä ja tyyppisiä renkaita. Jos valitset talvirenkaiksi nastoitetut renkaat, kaikkien neljän renkaan on oltava nastoitettuja. 

Vyörenkaat

Vyörenkaassa renkaan kulutuspinnan alla radial -rungonpäällä on niin sanotut tukivyöt, jotka antavat renkaalle nimityksen vyörengas. Vyörengas on yhtä kuin radiaalirakenteinen teräsvyörengas, eli esimerkiksi Suomessa nykyisin kaikki henkilöauton renkaat ja suurin osa muistakin renkaista on vyörenkaita.

Sana vyviittaa renkaan sisäiseen rakenteeseen. Kulutuspintakerrokset ovat vähän vyön tapaan renkaan kehällä. Nimitys syntyi 1960-luvulla, kun silloin yleisemmässä diagonaalirenkaassa, "rättirenkaassa" eli ristikudosrenkaassa kudoskerrokset rakentuivat ristikkäisesti yli kulutuspintaosan renkaan sisällä. Niin sanottuja rättirenkaita on vielä runsain mitoin tyypillisesti vielä kehittymättömillä markkinoilla - ne ovat halvemmat ja helpommat valmistaa ja siis halvemmat hankkia - mutta muuta hyvää niistä ei taida voidakaan sanoa.

Vyörengas säilyttää muotonsa hyvin suurissakin nopeuksissa. Vyörenkaan sisäisen kitkan säilyessä pienenä ei rengas kuumene liikaa ja kulutuspinnassa voidaan käyttää pehmeämpää kumiseosta kulutuskestävyydessä liikoja häviämättä. Vyörenkaassa riittävä sivuttaisjäykkyys on saavutettu matalammalla profiililla. Tämän on mahdollistanut alumiinivanteiden kehitys ja ennen kaikkea niiden suurempi leveys. Rakenteensa ansiosta vyörengas säilyttää hyvin muotonsa, mutta kuitenkin se joustaa kulutuspintansa kohdalta tarjoten laajan kontaktipinnan suurissakin kallistuskulmissa.

Ristikudosrengas

Renkaan jalka-alueesta jalka-alueeseen ladotaan eri suuntiin useita tekstiilivöitä, joiden lukumäärä riippuu renkaan koosta ja kuormituskapasiteetista. Vyöt ladotaan samalla tavoin kulutuspinnalle ja sivuille.

Radiaalirakenne

Radiaalirenkaan kudosrunko koostuu jalka-alueesta jalka-alueeseen ulottuvista tekstiilikudoksista 90 asteen kulmassa renkaan pyörimissuuntaan. Ylimpänä on kahdesta tai useammasta metallivahvisteisesta kudoskerroksesta koostuva tukivyö. Kerrokset lladotaan päällekkäin niin, että ne risteävät toisiaan eri kulmissa. Vyöt ladotaan kulutuspinnassa ja sivuseinämissä eri tavoin, joten renkaan joka osalla on oma erikoistehtävänsä.

4x4-renkaat

Nelivetoisissa henkilöautoissa käytetään samoja renkaita kuin muissakin henkilöautoissa. Maastoautoissa, kuten citymaastureissa tulee käyttää erityisesti tällaisiin ajoneuvoihin suunniteltuja renkaita. Näissä renkaissa on huomioitu auton suurempi massa, korkeampi painopiste ja autojen maavara. Renkaissa on yleensä korkeampi kantavuusindeksi. Rengastyyppivalikoimat ovat laajat, koska maasturityypin autojen käyttö on monipuolisempaa kuin normaalin henkilöauton.

Tyhjänä ajettavat renkaat

Run flat -renkaat voidaan jakaa kahteen ryhmään: itsekantavalla rakenteella varustettuihin niin sanottuihin self supporting sidewall -renkaisiin ja niin sanottuihin support ring -renkaisiin, joiden sisään asennetaan erillinen tukirengas. Rengas lepää paineettomana tukirengasta vasten. Molemmat rengastyypit vaativat autoon asennetun automaattisen paineenvalvontajärjestelmän (TPMS Tyre Monitoring System). Self supporting -renkaiden rakenne tekee niistä tavallisia renkaita jäykempiä. Autoissa, joissa on ensiasennusrenkaina self support -renkaat, on jäykemmille renkaille sovitettu alusta, jolloin näihin autoihin ei pidä asentaa tavallisia renkaita kysymättä automerkin maahantuojalta. Self supporting -renkaita on erilaisia ja eri rakenteilla valmistettuja. Toiset voidaan asentaa standardivanteille, toiset vaativat vanteeseen normaalia korkeamman hump-osan: EH, EH+ tai EH2+.