MOOTTORIPYÖRÄN RENKAAT

Moottoripyörän renkaissa turvallisuustekijät, kuten pito, ovat erityisen tärkeitä. Moottoripyörän renkaat merkitään kirjainyhdistelmällä M/C (motorcycle). Tällaisen renkaan saa asentaa vain moottoripyörän vanteelle.

Nykyiset moottoripyörän renkaat ovat  matalaprofiilirenkaita eli renkaan sivun korkeus on matalampi kuin sen kulutuspinnan leveys. Kosketuspinta on näin ollen suurempi ja ajovakaus  parempi.

Renkaan kulutuspinnan pääurien pitää lain mukaan olla vähintään 1,6 mm syviä. Tämän voi helposti tarkistaa kulumisvaroittimen avulla. Kulumisvaroitin on merkitty kulumispinnan kuviointiin niihin kohtiin, joissa renkaan sivupinnassa on merkintä "TWI". Renkaat pitäisi vaihtaa, kun urat ovat alle kaksi millimetriä syviä.

Jokaisen ajon ensimmäisten kilometrien aikana nopeus tulisi pitää kohtuullisena (varsinkin, jos ajokeli on kylmä ja kostea), kunnes renkaat ovat lämminneet tarpeeksi ja niiden pitoteho on paras mahdollinen. Uusien renkaiden pinta on sileä, ja sen vuoksi sisäänajoon tulisi varata 200 keskinopeudella ajettua kilometriä. Vasta tämän jälkeen uudet renkaat ovat kiinnittyneet täysin vanteelle, niiden kulutuspinta karheutunut ja renkaat saavuttaneet optimaalisen pitotehonsa. Moottoripyörän renkaat pääsevät täyteen suoritustehoonsa vasta tietyssä käyttölämpötilassa, minkä vuoksi on tärkeää ajaa ne aina lämpimäksi.

Moottoripyörien renkailla on helppo kiihdyttää suuriin nopeuksiin, koska ne ovat kevyitä. Tämän vuoksi takarengas luistaa helposti, mikä kuluttaa rengasta.