Kesärengaskausi tulee

- oletko valmis?

Renkaan urasyvyys mitataan sen kuluneimmasta pääurasta.

Kevät tulee vauhdilla ja rengaskuume nousee. Kesärenkaden hankkimiseen ja asennuksiin liittyy monia tärkeitä asioita, jotka vaikuttavat renkaan ominaisuuksiin, turvallisuuteen ja käyttöikään.

Renkaiden valinta

Käytä rengaskokoja, jotka on hyväksytty autoosi. Alkuperäiskoot löytyvät rekisteriotteestasi. Rekisteriotteessa on lueteltu myös muut valmistajan hyväksymät rengaskoot. Käytä vain samanlaisia (koko, merkki) renkaita. Eri valmistajien renkaiden ominaisuudet voivat poiketa toisistaan, ja tämä saattaa vaikuttaa auton ajokäyttäytymiseen. Paremmat renkaat on turvallisuussyistä asennettava aina taka-akselille, riippumatta siitä, onko auto etu- vai takavetoinen.

Auton valmistaja on myös määritellyt renkaille nopeusluokan, joka määräytyy auton huippunopeuden ja/tai auton alusta- ja ajonhallintajärjestelmien asettamien vaatimusten mukaisesti. Käyttämällä valmistajan suosittelemaa rengaskokoa varmistat, että autosi ajokäyttäytyminen on johdonmukaista ja yllätyksetöntä kaikissa ajotilanteissa.
Ilmanpaineet

Ilmanpaine vaikuttaa renkaiden ajo-ominaisuuksiin. Rengas menettää ilmanpainettaan ajan myö­tä. Vajaapaineinen rengas vierii raskaammin, lämpenee enemmän ja kuluu nopeammin. Lisäksi renkaan vau­rioriski kasvaa renkaan rungon liiallisen muodonmuu­toksen ja lämpörasituksen takia. Vajaapaineinen rengas on myös turvallisuusriski, sillä alhaisilla rengaspaineilla ajettaessa auton käytös voi ääritilanteissa muuttua vaa­ralliseksi. Alhainen rengaspaine kasvattaa auton polttoaineen kulutusta, kuluttaa renkaita nopeammin ja altistaa ren­kaan rungon rasitusvaurioille. Tämän vuoksi rengaspaineet tulisi tarkis­taa vähintään kerran kuukaudessa. Tarkista rengaspaineesi myös heti asennuksen jälkeen.

Oikea painearvo löytyy yleensä auton ovipilarista, polttoainesäiliön täyttöluukusta tai ohjekirjasta. Jos olet epävarma, voit myös tarkistaa painesuosituksen auton tai renkaan valmistajalta. Ota huomioon myös auton kuormitus; esimerkiksi kesälomamatkalle lähdettäessä täyteen kuormatulla autolla tulee renkaissa käyttää täy­den kuormituksen paineita.

Käytä vain tarkistettuja painemittareita - vanha, ku­lunut ja kolhuja saanut painemittari voi helposti heittää jopa 20 prosenttia.

Muista rengaspaineita tarkistaessasi myös lämpötilan vaikutus paineeseen. Ilmanpaine muuttuu 0,1 baria jo­kaista kymmentä astetta kohden. Rengas lämpenee ajon aikana reilusti, ja henkilöauton renkaan paine nousee renkaan lämmetessä noin 0,1 baria jokaista kymmentä astetta kohden. Renkaan kylmetessä paine taas laskee. Painesuositukset on tarkoitettu aina kylmille ren­kaille (vallitseva ulkolämpötila).

Renkaiden asennus

Teetä renkaiden asennustyöt mieluiten alan ammattiliikkeessä. Jos vaihdat kesärenkaat itse, muita seuraavat asiat: 
- Etsi siis tasainen ja kova alusta. 
- Aloita tutustumalla auton ohjekirjaan, mistä selviävät auton nostokohdat. 
- Autojen tunkit ovat usein varsin heppoisia eivätkä kestä sivuttaista vääntöä. Käytä mieluummin kunnollista hallitunkkia, niitä saa useimmista autoliikkeistä ja tavarataloista edullisesti. 
- Jos autossasi on alumiinivanteet tarkista, että sinulla on oikeat pultit/mutterit. 
- Lukitse auto paikoilleen käsijarrulla ja vaihteella. Kiilaa maassa olevat pyörät siten, että voit olla varma siitä, ettei auto pääse liikkumaan. 
- Älä mene auton alle silloin, kun se on tunkin varassa. 
- Kiristä pultit/mutterit ristiin vähän kerrallaan. Tee loppukiristys oikeaan tiukkuuteen vasta kun auto on laskettu alas. 
- Muista myös tehdä jälkikiristys noin sadan ajokilometrin jälkeen. Alumiinivanteet vaativat ehdottomasti jälkikiristyksen  100-200 kilometrin ajon jälkeen. 
- Pese säilytykseen menevät renkaat miedolla pesuaineliuoksella ja tarkista niiden kunto.

Renkaiden sisäänajo

Uudet renkaat vaativat aina sisäänajoa noin 500-1 000 kilometriä. Sisäänajolla annetaan aikaa asennusnesteen kuivumiselle. Asennusneste vaatii noin vuorokauden kuivuakseen, ja tänä aikana on pyrittävä välttämään no­peita kiihdytyksiä, äkkijarrutuksia ja kovia kaarrenope­uksia, jottei rengas liikahtaisi vanteella.

Renkaiden asennusajankohdan vaikutus

Kevään karhealla asfaltilla renkaat kuluvat moninkertai­sella nopeudella syksyn sileään päällysteeseen verrattu­na. Kuuma ja kuiva keli kuluttaa renkaita huomattavasti nopeammin kuin viileä ja sateinen keli. Karhealla pääl­lysteellä ja kuumalla kelillä myös pyöränsuuntauksen virheet näkyvät selvemmin renkaan kulumismuodossa.

Renkaiden sijainnin vaikutus

Vetävien renkaiden kuluminen on yleensä moninkertais­ta vapaasti pyöriviin verrattuna. Tästä syystä renkaiden sijaintia on syytä säännöllisesti (vähintään 10 000 km välein) vaihtaa kulumisen tasaamiseksi. Nastarenkaiden kohdalla on muistettava, ettei pyörimissuunta saa vaihtua.

Urasyvyys

Uusien kesärenkaiden urasyvyys on 7-8 mm. Laki edellyttää urasyvyydeksi kesärenkaissa vähintään 1,6 millimetriä, mutta turvasuositus sadekelillä on vähintään 4 millimetriä. Mittaaminen tehdään renkaan kulutuspinnan kuluneimmasta pääurasta. Vesiliirron vaara kasvaa merkittävästi, kun kesärenkaiden urasyvyys on alle 3 mm. Myös jarrutusominaisuudet märällä tienpinnalla huonontuvat oleellisesti.
Yksinkertainen keino testata renkaiden urasyvyys on asettaa kahden euron kolikko rengasuraan. Jos kolikossa olevan vajaan neljän millimetrin levyinen, hopeoitu rengas nousee rengasurasta yhtään kuviopalan yläpuolelle, on syytä harkita renkaiden uusimista.
Säilytys

Oikealla varastoinnilla voidaan pidentää renkaan ikää. Säilytä renkaat viileässä, pimeässä ja kuivassa paikassa pinossa tai roikkumassa kun et käytä niitä. Pese renkaat ja vanteet ennen varastointia.

Katso myös http://rengasvalmistajat.fi/28.