HENKILÖAUTON KESÄRENKAAT

Yhdessä renkaassa ei voi olla kaikkia hyviä ominaisuuksia (hyvä pito, lyhyt jarrutusmatka, alhainen vierintävastus, ajomukavuus, kulutuskestävyys, vähäinen melu ja halpa hinta), on turvallisuus valittava ensiarvoisen tärkeäksi kriteeriksi renkaita valittaessa. Kesärenkaiden tärkein valintakriteeri onkin pito. 

Kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,6 mm (sadekelille jopa 4 mm:n urasyvyys on suositeltava). Renkaat kannattaa vaihtaa urasyvyyden ollessa noin 3 mm. Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria kulutuspinnan keskialueella noin 3/4 leveydellä kulutuspinnasta.

Samalla akselilla renkaiden on oltava mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset.
Auto täyteen ja lomalle!
Suomalaiset liikkuvat kesällä. Auto pakataan täyteen ja huruutellaan mökille, mummolaan, sukuloimaan, tuttaville, nähtävyyksiin ja näyttelyihin.

Vastuullinen kuljettaja tarkistaa renkaiden kunnon ja paineet ennen lomamatkaa ja ottaa selvää autonsa vararenkaasta: onko autossa vararengas, missä ja millainen. Entä paljonko sillä voi ajaa vaihdon jälkeen ennen tarkistuttamista?

Muutamissa uusissa, painavissa automalleissa - esimerkiksi citymaastureissa - vararengasta ei ole lainkaan.

HUOM!
Kitkarengas ei sovi kesärenkaaksi!